Wednesday, March 25, 2009

Khairy!!! Jangan angkuh dengan kemenangan.

Saat namanya diistiharkan sebagai Ketua Pemuda UMNO yang baru, ramai anggota pemuda UMNO menggeleng kepala bila melihat Khairy menepuk dada bila dijulang dipentas. Lebih memualkan lagi di kala ucapan sulongnya begitu sarat dengan sindiran, menghentam dan mengganyang pengikut Mukhriz dan Khir Toyo ke penjuru sempit seolah-olah dialah bos baru yang perlu ditaati,dihormati, diterima, disanjung dan diberdirikan tanpa khilaf secara qat'ie.

Rasanya itulah watak sebenar anak berjiwa muda ini. Alangkah baiknya jika dia pandai merendah diri, berbudi bahasa, berjiwa merdeka. Alangkah baiknya jika dia boleh dinasihati, diajar, ditegur dan dididik untuk berbicara. Kepetahan bukan ukurannya, tetapi kalau beradab pasti disayangi. Sayang, tiada biro tarbiyah dalam UMNO. Biro agama sekadar berdoa memulakan acara.

Saya fikir ingatan rakyat masih kuat di saat kita mencapai kemenangan di Kelantan & Terengganu. Tok Guru mengingatkan agar kemenangan di sambut dengan menundukkan kepala sebagai tanda rasa syukur. Bukan membuka dada dan kepak mempamerkan gahnya kita, apa lagi menepuk dada sebiadap amalan jahiliah purba...

Dalam episod ini saya fikir pemuda UMNO layak bersimpati kepada Mukhriz sekalipun rakyat sukar memaafkan Khir....

No comments: