Monday, March 16, 2009

SEKILAS KENANGAN...


Perginya seorang teman seperjuangan.

Alhamdulillah, tanggal 16 Mac 2009 saya sekeluarga sempat menziarahi seorang muslimat yang baru kehilangan suaminya. Sekitar hitungan 87 hari yang lalu. Seminggu sebelum suaminya menerima jemputan Allah kami sempat melawatnya di hospital USM, Kota Bharu, Kelantan. Keuzurannya diwaktu itu agak terasa. Bukan sahaja dirinya tetapi juga pelawat-pelawat yang mengunjunginya.

Cikgu Nawi @ lebih mesra dengan panggilan Pak Wi menyambut kunjungan kami dengan mesra. Seperti lazimnya topik utama yang biasa menghiasi setiap pertemuan kami adalah soal perjuangan. Samada isu domestik maupun internasional. Dalam wajah yang sarat dengan kesabaran itu, saat beliau meniti hari untuk membawa mengadap segala amal dan baktinya kepada Ilahi, Pak Wi tetap menceriakan bahasanya ibarat kekentalan seorang kerabat pejuang. Doanya untuk melihat Islam kembali berdaulat di Terengganu membuatkan saya terasa kerdil di hadapan seorang sahabat yang pasrah untuk menghadapi segala ketentuan Allah 'Azzawajalla.

"Saya cadang nak jemput ustaz ceramah di markaz kalau Allah sembuhkan saya nanti." Kata beliau. Allahu Akbar. Saya terkedu. Sebak seketika. Sunyi tanpa bicara. Lantas saya menyanggupi permintaannya. Saya berpesan kepadanya supaya banyakkan sabar dan yang penting ingatkan Allah selalu. Kami meninggalkannya sewaktu beliau terlelap dalam dakapan bicara yang amat bermakna. Saya masih ingat ungkapan kata-kata isteri yang menjadi teman setianya disaat senang dan sukar; ustazah Nuriah atau lebih akrab dengan sapaan kak Yah, beliau membisikkan kepada kami : Kak Yah terima dan redha apa jua ketentuan Allah untuk Pak Wi... Suatu kalimah yang menggambarkan keyakinan seorang insan terhadap kuasa Ilahi dan Qada' serta Qadar yang tersurat untuk hambaNya.

Saatnya saya bersedia untuk berlepas ke United Kingdam, anak sulongnya (Kak Long) menghantar nota melalui sistem pesanan ringkas memaklumkan berita sedih tentang pemergian ayahanda tercinta. Saya sabarkannya dengan harapan timbunan kawat sedemikian akan meringankan bebanan kesedihan mereka sekeluarga sebagaimana yang pernah saya rasai.

Semuga Allah mengurniakan ketabahan yang berpanjangan untuk ustazah Nuriah khususnya dan juga anak-anak yang sentiasa taat bersamanya...

Tribute buat allahyarham Cikgu Nawi. Semuga Allah mengganjari amal dan perjuangannya.

No comments: