Tuesday, September 8, 2009

Menanti Kelibat Najib Di Bagan Pinang...

Selepas BN kalah teruk di sepanjang pilihanraya kecil di lapan kawasan samada kerusi DUN atau pun parlimen, kini mereka terpaksa sekali lagi berhadapan dengan penghakiman rakyat. Berkedudukan 8-1, BN pastinya akan turun untuk memperbaiki reputasi malang sepanjang tahun. Mengikut rekod yang ada, Najib jarang turun ke setiap PRK lantaran kebimbangan suara rakyat yang seringkali menghimpit kehadirannya dengan sapaan manja mereka.... Altan 2 Ya.

Namun, PRK Bagan Pinang ni mungkin berbeza daripada biasa. Bak kata adinda saya As Syeikh Wan Anuar Al Besuti, uniknya kali ini kerana angka 9 yang ada. Bayangkan ianya PRK ke 9, berlaku pada bulan 9, tahun 2009 dan berlaku di Negeri 9. Cuma harapannya, jangan ada sampai 9 orang calon udah....

Seperti yang dinyatakan, Najib mungkin beranggapan ianya kawasan selamat bagi BN. Menang dengan majoriti 2,333 pada PRU ke 12. Baru sekitar setahun setengah yang lalu. Tambahan pula Negeri Sembilan dianggap kubu BN yang selamat selepas Sabah, Sarawak dan Johor.

Namun ianya fakta sebelum PRU ke 12. Keadaannya sudah banyak berubah. BN bukan sahaja hilang banyak kerusi, bahkan mereka gagal menguasai 2/3 kerusi DUN. Lebih membimbangkan mereka lagi bila Pakatan Rakyat cuma memerlukan 3 kerusi sahaja lagi untuk memerintah. Ditambah dengan isu-isu yang muncul selepas PRU yang lalu yang banyak menyentuh soal hilangnya keyakinan rakyat terhadap kepimpinan BN.

Kemelut yang melanda BN bukan kecil. Krisis dalaman yang kini berada ditahap kritikal mampu menggoncang kedudukan BN. Bak kata Setiausaha Agung PAS, Dato' Mustapha Ali kejatuhan kerajaan LDP yang berkuasa di Jepun selama 54 tahun membayangkan kebimbangan BN yang memerintah negara selama 52 tahun.

Lantas, BN dijangka akan memaksimamkan urusniaga mereka di Bagan Pinang. Apa lagi senjata sulit yang mereka ada setelah mereka tewas dalam setiap PRK yang lalu. Mereka bukan bertempur dengan rakyat secara semborono, tetapi mereka menggunakan setiap bacaan pergerakan rakyat untuk ditewaskan. Apakah penggunaan jentera kerajaan sudah ditahap maksimum ; sebut saja : polisnya, SBnya, FRUnya, SPRnya, SPRMnya, JPNnya, sesetengah muftinya, JKRnya, JKKnya, Muhyiddinnya, Hishamuddinnya, Zahidnya... semua sudah digunapakai.

Kini yang belum dicubapakai ialah Najib. Biasalah bos akan turun diakhir episod. Menyingsing lengan melambangkan lagak keberanian, bersuara garau dengan jutaan peruntukan, menawarkan penyatuan lambang One Malaysia, menyantuni golongan tua bagai nak terberak, mengancam seteru bagai nak rak...

Apa yang pasti... Kelibat Najib pasti melintas di Bagan Pinang. Namun kita saksikan nanti kelibat siapa yang akan membayanginya.... Dan siapakah yang akan setia mengekorinya....

2 comments:

Anonymous said...

Ustaz, kito Bongkeh BN

Anonymous said...

Pindah la balik ko nogori 9 ustaz. Trenggnu dah ramai tokoh hebat. Cni perlukan bimbingan anta.