Tuesday, February 3, 2009

" Borosnya dia... Agak-agak siapa ya?

Catatan Perjalanan Yang Mengerikan.

Saya teringat seorang rakan berbicara sewaktu sedang menikmati secangkir kopi di London Disember 2008. Kebetulan hari tersebut merupakan hari yang ditunggu-tunggu oleh rakyat di United Kingdam. Sehari dalam setahun. Rakyat dan masyarakat dari dunia luar turut masuk untuk berbelanja besar. Hari yang gah dengan gelaran 'Boxing Day'. Harga runtuh untuk barang-barang berjenama. Kata rakan saya : "Kalau ustaz nak tahu ada maklumat yang menyatakan seorang isteri dari negara kita apabila turun ke London, dia shopping sehingga mencecah 2 juta pound sehari. Terkejut saya mendengarnya. Bayangkan jika nilai tersebut didarab dengan 5 untuk dapatkan jumlah dalam Ringgit Malaysia... Saya tidak dapat bayangkan bagaimana. Tetapi jika sepasang kasut bernilai RM100 ribu(nilai 4 buah rumah PPRT), tas tangan RM200 ribu (nilai harga sebuah banglow di Kuala Terengganu), kerongsang RM50 ribu (nilai sebuah kereta Myvi), harga baju berpuluh ribu(macam harga peguin pulak...), stokin saja hampir seribu, maka apalah sangat nilainya itu.

Saya ajukan kepadanya satu soalan. Dari mana gerangan perempuan itu. Bimbang kalau-kalau dari kampung halaman ku yang penduduknya tiada yang seumpamanya. Sepontan di menjawab... Khabarnya orang Negeri Sembilan tapi kini banyak masa di Pahang... Ooo begitu. Rasanya macam kenal...

No comments: