Wednesday, February 4, 2009

Pertahankan Kerajaan @ Bubar Untuk Mandat Baru

BN Khianati Mandat Rakyat

Usaha mengambilalih kerajaan gabungan PAS, PKR dan DAP (PR) di Perak secara yang tidak demokratik boleh mengundang kemarahan rakyat. Api yang sentiasa dimarakkan oleh pemimpin-pemimpin BN samada menyentuh isu ketuanan melayu, isu bangsa, isu bahasa, isu hak milik tanah, hatta mencecah kepada paras indeks tertinggi apabila ianya menyimbahi soal agama yang amat sensitif.
BN sepatutnya belajar untuk melihat situasi gawat yang tercetus di beberapa negara tatkala kerajaan berdepan dengan rakyat. Saya tidak berhasrat untuk memanjangkan bicara. Cukup sekadar mengingatkan pengalaman rakyat Palestin dalam mempertahankan kebenaran, mereka lebih rela syahid dari menyerah. Rakyat Thailand berkubu di airport Suranabhumi, Bangkok untuk mempertahankan hak mereka. Ribuan rakyat Turki berhimpun semata-mata untuk meraikan kepulangan Erdogan, wira mereka yang berjiwa merdeka.
Soalnya kenapa BN cuba mengelak untuk diadili rakyat. Mereka seolah-olah terpenjara dengan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang bertindak menahan tanpa bicara mereka yang belum dibuktikan bersalah. Inilah bayangan yang menghantui Najib.
Apakah tidak ada kemungkinan rakyat Perak akan bersuara di jalanraya melakukan protes. Tidakkah wujud kecenderungan mereka untuk berkubu mempertahankan kerajaan yang mereka pilih. Tidak bimbangkah pengkhianat-pengkhianat yang meninggalkan kerajaan PR terhadap doa pihak yang teraniaya. Saya harap rakyat tidak akan menghadiahkan kasut untuk merakamkan perasaan mereka... Mana slogan kamu ? Dari Rakyat, Kepada Rakyat, Untuk Rakyat. Belumpun sampai 20 hari kamu berjanji di PRK Kuala Terengganu... Kini kamu sudah berbohong lagi....

No comments: